Verander je profielfoto naar Clippy

Clippy als Symbool van Verzet: Waarom de Oude Microsoft Helper Nu Onze Hoop Symboliseert
De Facebook-klokkenluider en de Manipulatie van Kwetsbare Gebruikers
Louis luisterde een paar maanden geleden naar de Facebook-klokkenluider hoorzittingen met Senator Josh Hawley. Een van de elementen die hem opviel was toen ze spraken over hoe als een minderjarig meisje een selfie heeft verwijderd, Meta dit bijhoudt omdat ze weten dat deze persoon waarschijnlijk een laag zelfbeeld heeft op dat moment dat ze een foto van zichzelf hebben verwijderd, wat betekent dat ze meer geneigd kunnen zijn om iets te kopen van een adverteerder van een cosmetisch product.
De Veranderende Standaarden van Bedrijfsgedrag
En Louis denkt hierover na binnen de context van waar bedrijven vroeger problemen mee kregen en wat ze nu wel of belangrijker nog, niet meer voor problemen krijgen. Louis groeide op in de jaren '90, een tijd waarin Microsoft de hel en woede over zich heen kreeg omdat ze een webbrowser bundelden met hun besturingssysteem.
Of je dit nu een goed idee vindt of niet, Louis denkt persoonlijk dat een webbrowser die op elke computer wordt geïnstalleerd die niet aan standaarden voldoet, zo slecht is dat je letterlijk een virus kunt krijgen door een website te bezoeken, zijn problemen heeft. Maar als je kijkt naar waar bedrijven in de jaren '90 problemen mee kregen, staat dit onzettend ver weg van als je kijkt naar wat bedrijven nu wegkomen.
Clippy: Een Helper Zonder Verborgen Motieven
Louis herinnert zich dat hij een Dell Dimension 233 had in die tijd en als je degene wilde hebben die iets betere graphics had, gaven ze je een gratis installatie van Microsoft Office. En met Microsoft Office in die tijd kwam Clippy mee.
Of je nu van Clippy hield of niet en of je nu van Microsoft Office hield of het hebben van een besturingssysteem dat de browser ingebouwd had die je gemakkelijk een virus kon geven wanneer je andere websites bezocht die probeerden je privacy binnen te dringen. Het enige wat je kon zeggen, in tegenstelling tot Facebook, die probeert te profiteren van jonge meisjes die suïcidaal voelen, Clippy wilde gewoon helpen.
Hij was misschien vervelend, maar hij wilde gewoon helpen. Er waren geen verborgen motieven. Als je Clippy vertelde dat je een slechte dag had, ging hij die informatie niet gebruiken om te proberen uit te zoeken welke adverteerder hij aan je kon verkopen, noch probeerde hij je persoonlijke gegevens te stelen of je andere Microsoft-producten te laten kopen. Hij had geen verborgen motieven. Hij was er gewoon om te helpen.
Het Tijdsverschil: Toen versus Nu
In tegenstelling tot veel moderne stukken software zoals wat je krijgt van Adobe of Intuit waar je QuickBooks (of Nederlandse boekhoudsoftware zoals Moneybird of Exact) niet meer kunt kopen, je kunt geen videobewerker meer kopen, je moet ervoor een abonnement betalen. Als Louis die computer zou opstarten die 28 jaar niet is gebruikt, en hij wilde Microsoft Word opstarten, kon hij dat doen zonder verbinding te maken met internet en Clippy zou er nog steeds zijn, blij en enthousiast als altijd, gewoon omdat hij wilde helpen.
Adobe en de AI-datamining
Adobe is een ander voorbeeld hiervan. Dit is een bedrijf dat probeerde mensen te dwingen om AI en machine learning dingen door hun persoonlijke gegevens te laten gaan. Niet openbare gegevens, niet de toespraken die Louis geeft, niet zijn website of zijn blogpost of zijn video's, maar zijn privégegevens, de dingen die hij bewerkt.
En er waren mensen die niet in hun account konden komen totdat ze akkoord gingen met deze nieuwe eindgebruikerslicentieovereenkomst. Wanneer ze toegang zoeken tot je gegevens, doen ze dat omdat ze een AI willen trainen op hoe ze kunnen doen wat jij doet zonder je te betalen, zonder je toestemming.
Clippy's Eenvoudige Doel
Clippy wilde gewoon helpen. Wanneer Clippy je zou vragen of je hulp wilde bij het schrijven van je brief, zou Clippy niet eens de inhoud van je brief lezen. Hij wilde gewoon suggesties aanbieden.
De Game of Thrones Analogie
‼️ Spoiler alert
Game of Thrones hSons of the Harpy in seizoen 5. Het waren mensen die maskers droegen en ze verzetten zich tegen het nieuwe regime. En het doel van het masker was om de leiders te laten weten dat wanneer je mensen met dit masker ziet, we zijn tegen jou en je nieuwe regime. En we gaan ons er zo vaak mogelijk tegen verzetten.
En het enge is met het Sons of the Harpy masker is dat het begint met één persoon die het masker opzet en dan krijgt iemand anders de moed om het masker op te zetten en dan zetten 20 of 40 of 100 van hen het masker op en zodra 100 of 1000 van hen het masker opzetten, is er niets dat de leiders op dat punt kunnen doen, genoeg mensen hebben het opgezet en genoeg mensen zijn samengekomen in solidariteit en ze gaan er iets aan doen.
Nu toegegeven, dit is misschien niet de beste analogie omdat ze probeerden de slavernij terug te brengen en ze waren ook gewoon slechte mensen. Khaleesi werd op dat punt ook een beetje slecht. Maar Louis denkt dat Clippy is als een modern Sons of the Harpy masker.
Clippy als Symbool van Verzet
Als je moe bent van bedrijven die de voorwaarden van de verkoop veranderen na de verkoop en ermee wegkomen, verander je profielfoto naar een Clippy. Als je moe bent van bedrijven die de mogelijkheid hebben om in je huis te reiken en je producten te gijzelen zodat ze stoppen met werken tenzij je ze opnieuw betaalt, bewerend dat dat legaal is, maar dan wanneer iemand probeert je terug te geven wat je hebt gekocht en betaald, dat is illegaal. Verander je profielfoto naar een Clippy.
Als je moe bent van seksbots die regelmatig de commentaarsectie binnendringen en hun commentaar altijd zonder problemen posten, maar jouw commentaar wordt gecensureerd zelfs wanneer je niet iets zegt dat zo slecht is, verander je profielfoto naar een Clippy. Als Google, een van de belangrijkste datamijnbedrijven op aarde, niet kan zien dat die kleine kat met twee kussens ernaast die ze proberen eruit te laten zien als een kont zodat jonge mannen erop klikken terwijl ze sekshandel normaliseren op het platform dat je niet toestaat om een mening te uiten, je stoort. Verander je profielfoto naar een Clippy en laat ze weten dat je niet blij bent.
Clippy probeert nooit sekshandel te normaliseren. Hij wilde gewoon helpen. Als je moe bent van bedrijven die hardop zeggen dat de reden dat ze je willen beletten om te repareren wat je hebt gekocht en betaald is dat dat geld van hen af kan nemen, verander je profielfoto naar een Clippy.
De Culturele Strijd Winnen
Louis verwachtte nooit de wetgevende strijd te winnen. Het zou leuk zijn als hij dat deed, maar het was nooit iets dat hij als "ik moet dit doen of ik ben een mislukking" stelde. Wat Louis altijd hoopte te doen was de culturele strijd winnen waar jullie allemaal begrijpen wat er aan de hand is en jullie beslissen dat genoeg genoeg is.
Als Louis ooit een kans heeft in zijn persoonlijke leven om hiertegen terug te duwen, zal hij dat doen. Je gaat misschien niet die e-mail sturen die je verondersteld wordt te sturen naar Intel om ze te vertellen, oh trouwens, zorg ervoor dat deze chip niet op mouser punt com terechtkomt. Hier is een NDA, blah blah blah, leveranciersovereenkomst. Misschien vergeet je gewoon om die e-mail te sturen wanneer er een nieuwe consumentenrechtenwet is waar de senator waarvoor je werkt op het hek staat over het ondersteunen ervan en er is een lobbyist die ertegen zal zijn die wil gaan eten. Huh? Oeps. Misschien ging hun uitnodiging naar spam. Louis zag dat niet. Sorry, baas.
Misschien stop je voordat je een nep-betaalmuur creëert om te testen of je klanten opnieuw zullen betalen voor wat ze al hebben betaald. Of misschien wanneer je die gijzelsoftware firmware-update uitstuurt, maak je het opt-in in plaats van opt-out. Oepsie.
Als in een of andere bizarre wereld het daadwerkelijk illegaal is om een thermostaat weer te laten werken en deze klootzak van een CEO besluit om te proberen het individu in problemen te krijgen. 10 zaken om te vervolgen. Louis heeft alleen tijd voor zes. Misschien negeert hij deze gewoon.
De Kracht van Solidariteit: 10.000 Clippy's
Wanneer een bedrijfs-CEO inlogt op hun Slack en 10.000 Clippy's naar zich terug ziet kijken, wat Louis hoopt dat er gebeurt, is dat ze intuïtief begrijpen dat ze niet meer in een wereld leven waar ze ermee weg kunnen komen om de consument over te nemen. Dat hun werknemers, hun partners niet meer medeplichtig zullen zijn aan dit alles. Dat ze alert zijn en zich bewust zijn van wat er aan de hand is en dat ze beleefd maar stevig terug zullen duwen.
Elk van die 10.000 mensen zal een obstakel zijn voor de anti-consumentenpraktijken en de anti-eigendomspraktijken en het zal niet langer een ander tandwiel zijn in de assemblagelijn die ons allemaal naar een dystopie stuurt. Er zal een moment zijn waarop die ene persoon die gewoonlijk niets te zeggen zou hebben over wat dan ook, geactiveerd kan worden en in dat moment de wereld kan verhinderen om verder in een dystopie te glijden of kan helpen om het in de tegenovergestelde richting vooruit te duwen.
Maar we moeten allemaal samenkomen. En de eerste stap is het openbaar maken dat we weten wat er aan de hand is. Dat begint met een Clippy op YouTube. Als je bij Louis bent, vraagt hij je om je profielfoto te veranderen naar een Clippy. Op het werk, verander je Slack-profielfoto naar een Clippy. Als je in het Witte Huis werkt, haal de Amerikaanse vlag niet naar beneden, maar ergens op het terrein, zet een vlag van een Clippy op.
Clippy als Idool van Eenvoud en Eerlijkheid
Clippy is een symbool dat wat vroeger werd beschouwd als een van de ergste ergernissen in ons leven nu niet alleen welkom zou zijn, maar ondanks al zijn gebreken, gevierd zou worden als een idool. Omdat voor al deze dingen die nu gebeuren waar er negatieve kwaadaardigheid van opzet is - ik wil afnemen wat je bezit, ik wil dit terug, ik wil je gegevens, ik wil je verkopen aan een adverteerder wanneer ik weet dat je huilt - Clippy wilde gewoon helpen.
En als je hem vandaag zou aanzetten, in tegenstelling tot de meeste cloud-software, zou hij nog steeds werken.
De Hulu Foundation en de Toekomst
De Hulu Foundation gaat binnen de komende maand de winnaars aankondigen van zowel de Future Home bounty als de Echelon bikes bounty. Zij bieden $5.000 hier, $20.000 daar aan. Het duwt de bal vooruit, maar aan het einde van de dag doet dat niets in contrast tot het organiseren van jullie allemaal. Ze zijn blij om de bal aan het rollen te krijgen, maar voor hen om echt te winnen, moeten ze laten zien dat als je hen duwt, Clippy clips back.
Conclusie: Samen Sterk
Dat is het voor vandaag, en zoals altijd hoopt Louis dat je iets hebt geleerd. Hij ziet jullie allemaal in de volgende video.
